ОРИОН РГ | Как да си осчетоводим разходите за реклама в социалните мрежи Google, Facebook, Instagram и нужна ли е регистрация по ДДС за тях
16634
single,single-post,postid-16634,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive
САЙТ

13 Апр. Как да си осчетоводим разходите за реклама в социалните мрежи Google, Facebook, Instagram и нужна ли е регистрация по ДДС за тях

В днешно време с ударното дигитализиране на света, все по-често бизнесът „излиза“ онлайн, което довежда до продажбата на стоки и услуги онлайн, а с това и до използването на възможностите на социалните мрежи като Google, Facebook, Instagram за директни продажби. Все по-често ни се случва да отговаряме на въпроси от клиенти, с вързани с това как се осчетоводяват разходите направени за реклама и дали е задължителна регистрация по ДДС, за разплащания в интернет. Как да организирате всичко това, ще ви отговорим надолу по темата.

Ето няколко основни първоначални стъпки за Новостартиращи бизнеси!

  1. Като първа стъпкапрепоръчваме да стартирате дейността си като физическо лице, дори да нямате регистрация в Регистър БУЛСТАТ или като самоосигуряващо се лице. Администрацията е устроена така, че проявява разбиране към малките бизнеси.
  2. Когато усетите, че бизнес идеята Ви работи и поръчките се трупат регулярно, втората стъпкае регистрация на фирма.
  3. Ако за конкретната дейност е необходима ДДС регистрация, третата стъпкае именно това – да направите ДДС регистрация на Вашата фирма.
    Когато тези три стъпки са налице, Вие отговаряте на закона и можете да сте напълно спокойни.

За бизнесите, които рекламират вече в социалните мрежи: Трябва ли да плащам ДДС за реклама в социални мрежи?

Да, по ЗДДС чл. 97а дори фирма, която все още няма начислени 50 000 лв. като приход, е необходимо да бъде регистрирана по ДДС. Въз основа члена, вие ще плащате ДДС само върху разходите по вашата реклама, а не по други разходи свързани с операциите на вашият бизнес.

Необходима е регистрация по ДДС, ако:

  • имаме плащания за реклами към Facebook, Instagram, TikTok или ползваме платената версия на LinkedIn;
  • използваме платените услуги на Google;
  • хостваме сайта си в компания извън България или използваме облачни услуги в чужбина;
  • имаме маркетплейси, удържащи такси и комисионни за работа с тях (Amazon, Etsy, Ebay, Emag – извън България);
  • работим с фрийланс платформи като Upwork, Freelancer, Fiverr или платени обучения с Udemy, Teachable и Toptal;
  • използваме платената версия на платформи за изработка на сайтове (Shopify, Weebly, Magento, Wix, WordPress, Opencart, PrestaShop и др.).

!!! Важно е да знаете, че регистрацията по чл.97а от закона за ДДС трябва да стане в срок от 7 дни ПРЕДИ да получите първата си фактура от Google или Facebook.

Ако сме регистрирани по ДДС и имаме реклама в Google за 100 лв. например, трябва ли да платим 20 лв. ДДС?

Това зависи от типа ДДС регистрация. Ще разгледам двата типа най-разпространени ДДС регистрации.

При частичната ДДС регистрация можем да се регистрираме и да спрем регистрацията по всяко време, ако не ни потръгне дейността или си променим плановете.

Ако оперираме като физическо лице и въведем информация, че сме от България, плащаме 100 лв. рекламен бюджет и 20% ирландско ДДС, тъй като платформи като Google и Facebook имат представителство за ЕС и най-често е ситуирано в Ирландия.


Какво бихте спестили, ако не се регистрирате по ДДС за реклама в Google и Facebook? А какво ще загубите и евентуалните глоби за бизнеса ви?

Какво спестявате?

  • Вероятно ще спестите от счетоводство, защото таксата за регистрирани по ДДС фирми обикновено е малко по-висока – още 300 лв./примерно/ на месец.

Какво губите ако нямате регистрация по ДДС и пускате реклама в Google и Facebook?

  • Административна глоба от 500 до 5000 лв. при установяване на нарушение от страна на НАП.

Ако пък сте решили да се регистрирате по ДДС, за да пускате законно рекламите си в Google и Facebook, то ще имате 2 допълнителни отговорности.

  • Да предоставяте всички фактури за реклами на счетоводството си до 10-то число на следващия месец, за да могат те да си свършат работата.
  • Да платите чинно ДДС до 14-то число върху стойността на получените фактури за реклами за предходния месец. Например да внесете ДДС в м. Юни за всички фактури, които сте получили през м. Май.

Вашата цел е да развивате бизнеса си, да увеличавате продажбите и да печелите повече. Не позволявайте на малките спънки да ви попречат по пътя към успеха. Рекламирайте активно, а ние ще се погрижим счетоводно всичко да протича безпроблемно за Вас. Вашето спокойствие и успех са нашата цел!

За контакти с нас, можете да ни потърсите на:
☎ 0887 238 055